Brukermanual for Momas Majestic, Ultimate Carbon og Trail
Brukermanual for Majestic
Brukermanual for Ultimate carbon
Brukermanual for Momas Trail
Feilkoder til Momas Majestic, Ultimate Carbon, Trail, On Tour, F1000 og F2.
Under får du en oversikt over de vanligste feilkodene som kan dukke opp. Her vil det bli forklart hva du er nødt til å gjøre for å fikse feilkoden som har oppstått.
Feilkode 07 - Overspenning på batteri.
Bruk et voltmeter for å sjekke spenning, volten skal være mellom 20-40v på 250w sykkel og 20-50v på 500w sykkel. MERK batteri må ha strøm for å sjekke dette. Er spenningen høyere en overnevnte verdier må du mest sannsynlig ha nytt batteri eller sende inn sykkelen til verkstedet.
Sende en henvendelse til vår kundeservice for å ordne dette.
Feilkode 11 -Temperatur sensor feil
På 250w sykkel kan du starte med å ta av krankarmen på venstre side. Deretter skru ut de to skruene du finner under plastlokket der det står «bafang». Der vil du finne hovedkortet som er nødt til å byttes. Koble ut ledningene og bytt med et nytt hovedkort. Hovedkort får du kjøpt hos oss.
Dersom du har en 500W sykkel må den leveres inn på service så vi kan gjøre reperasjonen for deg.
Feilkode 21 – feil på fartssensor
Dersom displayet viser denne feilkoden kan det hende at sensoren som sitter bak på eikene har løsnet, og ikke treffer sensoren som sitter på ramma bak på sykkelen.
Juster magneten slik at den "glatte" delen av magneten treffer sensoren. Dersom displayet fortsatt ikke viser fart, må du flytte magneten noen cm opp og ned, og prøve igjen.
Under ser du bilde av fartssensoren på eikene og sensoren på ramma.
Om dette ikke fungerer kan det hende av fartssensoren er ødelagt. Den kan du kjøpe hos oss
Dersom du ikke klarer å bytte selv, eller ikke har nødvendig verktøy kan du sende en henvendelse til vår kundeservice.
Feilkode 30 – feil mellom display og hovedkort
Sjekk om alle ledninger og koblinger mellom display og hovedkort ser hele og uskadde ut. Dersom de er det og feilkoden fortsatt vises, er du nødt til å bytte hovedkort.
Hovedkort byttes ved å løsne de 4 skruene på venstre side nede ved kranken. Der finner du et lokk med 4 skruer. Skru opp disse for å finne hovedkortet. Deretter koble fra ledningene, ta ut det gamle hovedkortet og koble tilbake ledningene i det nye hovedkortet.
Dersom dette heller ikke fjerner feilkoden, er du nødt til å bytte display.
Dersom du er nødt til å bytte display
Skru av displayet fra styret og dra ut koblingen. Sett så på det nye displayet på styret, og sett inn koblingen igjen.
Bafang display kan kjøpes hos oss.
Under kan du se video på hvordan du enkelt kan bytte display.
Dersom dette ikke fungerer, kan du sende en henvendelse til vår kundeservice.
Ingen av feilkodene over
Dersom din feilkode ikke kommer opp her så ta kontakt med vår kundeservice for veiledning.
Instruksvideoer og reperasjoner for Momas Majestic, Ultimate Carbon, Trail, On Tour, F1000 og F2.
Under finner steg for steg forklaringer og videoer på hvordan du kan reparere el-sparkesykkelen din helt selv.
Hvordan bytter jeg display på min el-sykkel?
Skru av displayet fra styret og dra ut koblingen. Sett så på det nye displayet på styret, og sett inn koblingen igjen.
Bafang display kan kjøpes hos oss.
Sørg for å finne Bafang-displayet som er riktig antall Watt.
Dersom dette ikke fungerer, kan du sende en henvendelse til vår kundeservice.
Hvordan monterer jeg skjermsett på min el-sykkel?
Noen av syklene våre kommer uten skjermsett. Hvordan det monteres kan du se steg for steg i videoen under.
Velg skjermsettet som passer din sykkel.
Skjermsett til el-sykkel kan kjøpes her.
Om du ikke finner din sykkel velger du «universal»
Hvordan bytter jeg forhjul på min el-sykkel?
Dersom du skal havne i en situasjon hvor du blir nødt til å bytte forhjul, kan du kjøpe forhjul hos oss.
Montering av forhjul: Forhjulet er montert med en quick realese. Det er en "spak" som du kan dra ned og skru på. Etter du har gjort det vil forhjulet løsne, og du kan enkelt ta det av. For å sette på det nye forhjulet, reverserer du rekkefølgen.
Dersom dette ikke fungerer, kan du sende en henvendelse til vår kundeservice.
Hvordan bytter jeg dekk på min el-sykkel?
For å bytte dekk tar man av hjulet og tapper dekket for luft ved å sette et flatt skrujern i ventilen. Deretter tar du en dekkspak under dekksiden og vipper til dekket kommer av felgkanten. For å ta det nye dekket på reverserer du rekkefølgen.
Piggdekk i ulike størrelser kan du kjøpe fra vår hjemmeside.
ReTyre er en ekstremt god løsning for deg som ønsker å bytte dekk raskt og enkelt.
Justere bremsene på el-sykkelen
For å justere bremsene må du finne de to boltene som er på bremsecaliperen. Deretter må du løsne boltene slik at caliperen blir løs. Hold så bremsehendelen inne mens du strammer til skruene. Dette skal sentrere bremsene.
Under kan du se en vidoe av hvordan dette gjøres:
Dersom dette ikke fungerer, kan du sende en henvendelse til vår kundeservice.
Hvordan bytter jeg bremsehendel på el-sykkel?
Når man skal bytte bremsehendel så må man først skru av holkene (det er skruer på vær side), deretter løsne skruen under bremsehendel. Da dette er gjort kan du skru ut bolten som holder slangen på plass i bremsehendelen. Napp til så er bremsehendelen av, så er det bare å sette i den nye.
Bremsehendel kan kjøpes hos oss.
Dersom dette ikke fungerer, kan du sende en henvendelse til vår kundeservice.
Display viser ikke fart
Dersom display ikke viser fart kan det hende at sensoren som sitter bak på eikene har løsnet, og ikke treffer sensoren som sitter på ramma bak på sykkelen.
Juster magneten slik at den "glatte" delen av magneten treffer sensoren. Dersom displayet fortsatt ikke viser fart, må du flytte magneten noen cm opp og ned, og prøve igjen.
Under ser du bilde av fartssensoren på eikene og sensoren på ramma.
Om dette ikke fungerer kan det hende av fartssensoren er ødelagt.
Video på hvordan dette gjøres kan du se under:
Dersom du ikke klarer å bytte selv, eller ikke har nødvendig verktøy kan du sende en henvendelse til vår kundeservice.
Hvordan få opp lokket over hovedkortet om skruene sitter fast?
Om skruene sitter fast så må man sette inn en større bits og banke denne inn slik at den fester seg i skruen som sitter fast. Prøv deretter å skru ut denne. Dersom dette ikke fungerer du nødt til å borre opp skruene og borre ett nytt skruehull.
Dersom dette ikke fungerer, kan du sende en henvendelse til vår kundeservice.
Hvordan justerer jeg girene på el-sykkelen min?
Etterjustering av gir kan bli en nødvendighet dersom du opplever utfordring med giring. Hvis girene hakker og ikke vil gire helt opp eller ned må man justere skruen bak på giret. Der vil du finne piler som vise hvilken vei man må skru for å justere giret opp, eller ned. Prøv deg frem til giringen fungerer som normalt igjen
Dersom dette ikke fungerer, kan du sende en henvendelse til vår kundeservice.
Hvordan bytter jeg bremseklossene på min el-sykkel?
Bremseklosser på el-sykkel bør sjekkes før hver sesong. Om dine er nedslitt kan du finne nye bremseklosser hos oss. For å bytte bremseklossene må du finne frem sølv splinten bak på bremsecaliperen. Denne må bøyes ned, du vil da få muligheten til å dra ut splinten. Deretter tar du enkelt ut de gamle bremseklossene, og setter inn de nye.
Under kan du se en vidoe av hvordan dette gjøres:
Dersom dette ikke fungerer, kan du sende en henvendelse til vår kundeservice.
Det knirker i akslingssystemet/kranken på sykkelen, hva betyr det?
Dette kan forårsakes av ulike grunner:
Den sannsynlige årsaken er at krankarmene ikke er strammet godt nok. Dersom du bruker locktite og problemet forsvinner, er det her utfordringen i utgangspunktet var.
Hvordan bytte krankarmene på min el-sykkel?
Om krankarmene dine er ødelagt, kan du kjøpe nye krankarmer hos oss.
For å montere krankarmen må du løsne skruen på den du skal bytte, også bruke en krankarm avdrager for å få av armen. Deretter monterer du armen på plass ved å sette den på kranken og skru armen fast.
Dersom dette ikke løser problemet kan det være problemer med motor, da må sykkelen på reparasjon.
Dersom du ønsker å sende inn sykkelen til vårt verksted, kan du sende en henvendelse til vår kundeservice.
Hvordan gå frem om krankarmene/pedalarmene ikke løsner ved bytte
Dersom krankarmene ikke blir tatt av med vanlig verktøy, kan en pedalarmavdrager brukes. En pedalarmavdrager er et verktøy designet for dette spesifikke målet, og fås kjøpt hos de fleste sykkelforhandlere og/eller forhandlere av verktøy.
Krankarmen har løsnet, hva gjør jeg?
Når du mottar esken er det en merkelapp som minner deg på at du må etterstramme krankarmer før bruk. Dersom du ikke har gjort det, er det en reell mulighet for at gjengene på krankarmen slites. Akslingen kan også følgelig slites.
Krankarmene MÅ strammes før sykkel tas i bruk, og etter første tur (maks 4 mil). Krankarmene skal strammes omtrent 50Nm.
Videre må krankarmer og pedaler etterstrammes etter behov.
Utslitte gjenger og krankarmer dekkes ikke av reklamasjon, men du kan kjøpe krankarmer i vår nettbutikk.
For å montere krankarmen må du løsne skruen på den du skal bytte, også bruke en krankarm avdrager for å få av armen. Deretter monterer du armen på plass ved å sette den på kranken og skru armen fast.
Dersom dette ikke fungerer, kan du sende en henvendelse til vår kundeservice.
Girveksler og girsystem er ødelagt som følge av knekt girøre, hva gjør jeg?
Girøret er en liten metallisk "krok" som fester girveksler og girsystem til ramma på sykkelen. Kunde har selv ansvar for å sjekke at giret på sykkelen er riktig justert før første bruk. Dersom girsystemet ikke er riktig justert før bruk, kan girsystemet ryke.
Dersom sykkelen får seg en smell gjennom bruk, kan girøret også bøyes. Typiske "smeller" kan være at sykkel lenes inntil et gjerde, at girsystemet treffer fortauet, at sykkel legges ned med girsystem vendt mot bakken etc. Ved giring kan da girystemet gå inn på eikene og følgelig ryke.
Dette er ikke en reklamasjonssak da problemet oppstår grunnet uforsvarlig bruk og/eller mangel på grunnleggende service (gir justering) av sykkel, og kostnader må selv dekkes av kunde.
Girøre kan kjøpes i vår nettbutikk.
For å bytte girøre starter du med å løsne selve giret fra øret ved å løsne skruen som sitter bak ved giret. Deretter løsner du øret som sitter på rammen bak, også kan du feste de nye.
også løsne øret som sitter på rammen bak, så fester du det nye.
Dersom dette ikke fungerer, kan du sende en henvendelse til vår kundeservice.
Hvorfor batteriet skal lagres med 60-80% strøm
Grunnen til at vi anbefaler at batteriet er ladet til mellom 60-80% ved lagring er for å bevare batteriets gode egenskaper.
Lithium er sårbart for ekstreme påkjenninger, og dersom man hele tiden kjører batteriet tomt og fullader vil dette over tid degradere cellene i batteriet. Dette kan på sikt gi mindre kapasitet i batteriet ditt og derav kortere rekkevidde.
Når batteriet blir stående fulladet med max spenning jobber cellene, når det er lavere spenning vil batteriet kunne hvile og man har derfor ikke samme risiko for degradering.
Batteriet vil tappe seg for strøm selvom man ikke bruker det. Derfor er det viktig å vedlikeholdslade ved behov, en gang i mnd er en huskeregel. Dersom man sjekker batteriet og det er mellom 60-80% trenger man selvsagt ikke lå lade.
Var denne artikkelen nyttig?
Artikler i denne seksjonen
- Digital brukermanual - Momas All Terrain, City Sport, Majestic
- E-wheels Teknisk hjelp
- Fosna Ragnar brukermanual
- Fosna Embla brukermanual
- Fosna Verdande brukermanual
- Fosna Hugin brukermanual
- Fosna Odin brukermanual
- Fosna Hvitsterk brukermanual
- Momas Eagle brukermanual
- Momas Majestic, Ultimate Carbon, Trail, On Tour, F1000 og F2.